Choď na obsah Choď na menu
Reklama
Reklama
 


Coca Cola

31. 5. 2009

Candlerovo obdobie- Coca-Cola

1891
Atlantský lekárnik Asa G. Candler videl v nápoji Coca-Cola veľkú obchodnú príležitosť a do roku 1891 s investíciou 2 300 dolárov získal nad mladým podnikom plnú kontrolu.

1892
V tomto roku dal Candler spoločne so svojím bratom Johnom S. Candlerom, Frankom Robinsonom a ďalšími spoločníkmi zaregistrovať v štáte Georgia nový podnik. Firma bola pokrstená ako „The Coca-Cola Company“. Počiatočný kapitál firmy bol sto tisíc dolárov. V následujúcom roku už boli akcionárom vyplácané prvé dividendy, ako to konieckoncov firma od tej doby v prípade kmeňových akcií činí každý rok.

1893
Ochranná známka „Coca-Cola“ bola na Patentovom úrade Spojených štátov zaregistrovaná 31. januára 1893. (Patentový zápis býva spoločne s názvom „Coke“, registrovaným v roku 1945, čas od času obnovovaný.) Candler mal inštinktívny cit pre marketing: považoval za dôležité, aby sa čerstvo registrovaná ochranná známka objavila na mnohých zaujímavých úžitkových predmetoch, napr. na vejároch, kalendároch, hodinkách a sirupových fľašiach. K propagácii nápoja patrilo tiež rozdávanie kupónov, za ktoré si ľudia mohli dať zadarmo pohár nápoja Coca-Cola.

1895
Rast podniku signalizovalo otvorenie prvej výrobne sirupu mimo Atlanty, v Dallase v štáte Texas. V následujúcom roku vznikli nové výrobne v Chicagu a Los Angeles, a tak mohol Candler vo svojej výročnej správe, predkladanej v roku 1895 akcionárom, oprávnene vyhlásiť, že: „Dnes je Coca-Cola konzumovaná už vo všetkých štátoch a oblastiach Spojených štátov“.

Woodruff: Svetový ohlas

1919
Atlantský bankér Ernest Woodruff a ním organizovaná skupina investorov odkúpili v roku 1919 od Candlera za 25 miliónov dolárov akcie The Coca-Cola Company. Spoločnosť bola znova registrovaná v Delaware a došlo k verejnej emisii 500 000 kmeňových akcií s kurzom 40 dolárov za akciu. O štyri roky neskôr bol prezidentom The Coca-Cola Company zvolený Robert Winship Woodruff, 33ročný syn Ernesta Woodruffa.

Robert Woodruff riadil spoločnosť celých šesť desaťročí. Prisudzoval veľkú dôležitosť tomu, aby jeho spoločnosť ponúkala ľuďom najkvalitnejšie produkty na svete – táto snaha sa dodnes nezmenila – a bol tým, kto ako prvý pochopil, aké nesmierne možnosti v sebe skrýva medzinárodná distribúcia. Jeho veľkolepé predstavy sa stali skutočnosťou: nápoj sa dnes ponúka prakticky kdekoľvek na svete.

V časoch pred Woodruffom boli aktivity The Coca-Cola Company mimo územia Spojených štátov značne obmedzené. Keď najstarší syn Asy Candlera Charles Howard Candler predstavil nápoj na jednej zo svojich ciest do Európy vedúcemu jedného londýnskeho výčepu, ten si z Atlanty objednal iba 5 galónov (22,7 litrov) sirupu. Aj keď sa menšie množstvo produktov dostalo tiež do Nemecka, na Jamajku a do Panamy a prvé zahraničné závody začali v roku 1906 fungovať dokonca aj na Kube, celosvetovej expanzie sa Coca-Cola dočkala až po príchode Woodruffa.

1926
Vznikla zahraničná sekcia podniku, aj keď mimo Spojených štátov a Kanady pracovalo v tej dobe iba deväť závodov. Podiel zahraničného predaja sa neustále zvyšoval.

1940
Spoločnosť The Coca-Cola Company má výrobne už v 45 krajinách sveta.

1941
Keď Spojené štáty vstúpili do druhej svetovej vojny, Woodruff jednoznačne sformuloval svoj cieľ: „Postaráme sa o to, aby si každý americký vojak mohol za 5 centov kúpiť fľašu Coca-Cola, bez ohľadu na to, kde slúži alebo koľko nás to bude stáť“. V spolupráci s armádou USA spoločnosť zaistila 64 závodov na plnenie nápoja do fliaš, ktoré slúžili na zásobovanie amerických vojakov bojujúcich na frontách v Európe, Afrike i v tichomorskej oblasti.

Do konca vojny vypili vojaci slúžiaci v zahraničí viac než 5 miliárd fliaš Coca-Cola. A s nápojom sa zoznámil celý svet. Stal sa známy prakticky všade, kde sa spojenci objavili. Ľudia spoznali jeho chuť a s návratom mieru nastúpila Coca-cola cestu celosvetovej expanzie.

1955
V talianskom Neapole vdýchla spoločnosť nový život nealkoholickému nápoji na ovocnej báze – Fanta, predtým vyrábanej už niekoľko rokov vo vojnovom Nemecku. Dnes je Fanta s viac než 120 rôznymi príchuťami jedným z piatich najobľúbenejších sýtených nealkoholických nápojov na svete.

1961
Objavil sa nový produkt spoločnosti – Sprite.

Neskôr obohatili ponuku firmy ďalšie sýtené a nesýtené nápoje, balené vody, džúsy, športové nápoje, nealkoholické nápoje na báze kávy a čaju. Coca-Cola už v tejto dobe predstavovala na celom svete uznávanú hodnotu.

Goizueta: tvorca hodnoty



1981
Roberto C. Goizueta ako prezident a generálny riaditeľ spoločnosti riadil firmu celých 16 rokov. V tomto období hodnota firmy vzrástla zo 4 miliárd na takmer 150 miliárd dolárov. Počas jeho vedenia sa Coca-Cola stala dosiahnuteľnou pre ľudí prakticky na celom svete. Vstúpila na tak obrovské trhy, akými sú Čína, India alebo Rusko a zároveň sa jej predchádzajúca rozdrobená výrobná a distribučná sieť zjednotila a posilnila.

Goizueta, narodený v roku 1931 na Kube, začal bezprostredne po ukončení univerzity v roku 1954 pracovať v miestnej pobočke The Coca-Cola Company. Po vypuknutí kubánskej revolúcie emigroval – so 100 kusmi akcií Coca-Cola – do Spojených štátov. V roku 1964 sa stal do tej doby najmladším viceprezidentom a v roku 1975 úradujúcim viceprezidentom The Coca-Cola Company. Viac než 20 rokov bol v tesnom kontakte s legendárnym prezidentom spoločnosti Robertom Woodruffom. V roku 1996 bol magazínom CEO zvolený generálnym riaditeľom roku.

Práca Roberta Guizuety bola charakteristická odhodlanosťou a dlhodobým plánovaním. Mnohí si mysleli, že pozícia firmy sa už nedá nijak zlepšiť, on však tieto tvrdenia vyvrátil: medzinárodný podiel spoločnosti na trhu s nealkoholickými nápomi vzrástol z 35 na 48 %, množstvo predaných nápojov z 5,4 miliárd fliaš na 14 miliárd. Počas jeho predsedníctva bola v roku 1990 založená aj Nadácia Coca-Cola podporujúca vzdelávanie. Čiastka 50 miliónov dolárov, ktorá bola pôvodne určená na obdobie 10 rokov, bola rozdaná už v roku 1995, od tej doby bola táto čiastka doplnená o ďalších 50 miliónov.

Poslanie firmy, ktorú viedol, vyjádril následujúcim spôsobom: „Pre akcionárov spoločnosti je treba vytvárať dlhodobé hodnoty.“ Jeho činnosť bola výnimočná aj z tohto hľadiska – každý dolár investovaný do akcií Coca-Cola v roku 1981 má dnes hodnotu 65 dolárov, vrátane reinvestovaných dividend.
Předchozí Následující

1982
The Coca-Cola Company kúpila za 750 miliónov dolárov spoločnosť Columbia Pictures, čím vstúpila tiež do zábavného priemyslu. V rovnakej dobe rozšírila spoločnosť ochrannú známku Coca-Cola tiež na nové produkty Coca-Cola light, známej v niektorých krajinách ako Diet Coke alebo Diet Coca-Cola. Po medzinárodnom úspechu, ktorý Coca-Cola light zaznamenala, ju odborný časopis amerického reklamného priemyslu Advertising Age v roku 1990 ocenil titulom „značka desaťročia“. Tento výrobok je dnes celosvetovo najpredávanejším a najobľúbenejším nízkokalorickým sýteným nealkoholickým nápojom.

1985
Po dlhom a podrobnom prieskume spoločnosť vyhlásila, že bude nápoj Coca-Cola vyrábať s pozmenenou chuťou. Jednalo sa o prvú odchýlku od tradičnej receptúry. Nový nápoj bol na trh uvedený v Spojených štátov a Kanade, ale u verejnosti sa nestal populárny. Ľudia na tento krok reagovali bezprecedentným spôsobom: požadovali naspäť pôvodnú „skutočnú“ receptúru, chuť ktorej mali spojenú s nekonečným radom vzpomienok a pocitov. Spoločnosť sa v priebehu troch mesiacov vrátila k pôvodnému zloženiu nápoja, ktorý od tej doby v Amerike a Kanade distribuovala pod názvom Coca-Cola Classic. Úspech naopak mal ochutený variant nápoja Coca-Cola – Cherry Coke, ktorá sa od tej doby predáva už v 19 krajinách, okrem iného aj na Slovensku.

Coca-Cola sa prostredníctvom kozmonautov dostala tiež do vesmíru – nápoj tak prekročil aj pozemské hranice...

1986
Na oslavy stého výročia existencie spoločnosti Coca-Cola prišli do oslavujúcej Atlanty hostia zo všetkých kútov sveta.

Spoločnosť predala v rokoch 1983 až 1989 svoju kapitálovú účasť vo všetkých spoločnostiach, ktoré nemali úzku väzbu na základné aktivity spoločnosti, okrem iného tiež podiel v Columbia Pictures. V roku 1991 dosiahla hodnota The Coca-Cola Company 50 miliárd dolárov. Na dosiahnutie hodnoty 100 miliárd dolárov potrebovala iba 6 rokov a po siedmych rokoch už celková hodnota firmy činila 150 miliárd dolárov.

1993
Tento rok priniesol významnú zmenu v oblasti balenia produktov. Bola zavedená plastová fľaša, nie nepodobná sklenenej kontúrovej fľaši. Medzi produktmi sa tiež objavil športový nápoj Powerade, ktorý si v krátkej dobe získal celosvetovú popularitu.

Pokračovala tiež globálna expanzia firmy: v rokoch 1990-95 Coca-Cola investovala vo Východnej Európe jeden a pol miliardy dolárov.

V roku 1996 zvolil časopis Fortune prvýraz spoločnosť The Coca-Cola Company „najváženejšou spoločnosťou“ sveta.

 
Zaujímavosti:




Coca-Cola je charakteristická nielen svojou históriou plnou zvratou, ale tiež celým radom legiend, mýtov a prekvapujúcich údajov. Následuje prehľad najdôležitejších udalostí a nejneuveriteľnejších informácií, ktoré sprevádzali storočný príbeh nazvaný Coca-Cola.

* Keby sa všetka doposiaľ vyrobená Coca-Cola naplnila do fliaš a tie by boli rovnomerne rozdané obyvateľom zemegule, na každého jedinca by vyšlo 678 fliaš, čo predstavuje viac než 191 litrov nápoja.
* Najväčší emblém Coca-Cola na svete má guľovitý tvar a nachádza sa v Nagoye v Japonsku na streche budovy Dai-Nagoya, ktorá stojí pred železničnou stanicou. Obrovský objekt sa skladá z dvojitej gule, vyrobenej z 46 ton kovu, viac než 940 metrov neonových žiariviek a 1 870 kusov klasických žiaroviek. Vonkajšia guľa zobrazuje emblém Coca-Cola a kontúrové sklo, vo vnútornej guli môžeme vidieť vesmír so žiarivými planétami a hviezdami.
* Na streche múzea Svet Coca-Cola v Atlante sa nachádza obrovský emblém Coca-Cola vytvorený z 1 407 kusov žiaroviek a 581 metrov neonových žiariviek. Emblém je vysoký 9 metrov a široký 8 metrov a váži 12,5 tony. Vonkajšia guľa sa točí okolo osy pod uhlom 22 stupňov – rovnako ako Zem.
* Jeden z najväčších Coca-Cola emblémov na svete sa nachádza v Aricu v Chile, na vrchu „El Hacha“. Je zhotovený zo 70 000 kusov sklenených fliaš s váhou 7 kilogramov a jeho rozmery sú: šírka 122 metrov, výška 40 metrov.
* Prvá exteriérová, ručne maľovaná reklama s emblémom Coca-Cola z roku 1894 sa dodnes nachádza na svojom pôvodnom mieste: v meste Cartersville v Georgii.
* V Costa-Rice, v San José sa nachádza veľká tržnica a autobusová zastávka, ktoré nesú názov Coca-Cola, pôvodne tu totiž stála prvá tunajšia výrobňa nápoja. Zastávka je natoľko známa, že keď niekto požiada taxikára, aby ho odviezol k sídlu spoločnosti Coca-Cola, je veľmi pravdepodobné, že namiesto k skutočnej výrobni bude odvezený práve na tento trh.
* V Puerto Cortes na atlantickom pobreží Hodnurasu sa nachádza pláž, ktorá nesie názov Coca-Cola Beach. Už pred viac než 40 rokmi ju takto pomenovali obyvatelia mestečka, pretože sa tu nachádzala jedna malá výrobňa nápojov Coca-Cola. Aj keď výrobňa je už zrušená, pláž si jej meno uchováva aj naďalej.
* Najjužnejšie položená výrobňa Coca-Cola sa nachádza v Argentíne vo vzdialenosti zhruba 1 120 kilometrov od Antarktídy a známym nápojom zásobuje Ohňovú zem.
* Najrozsiahlejšie územie zásobuje nápojom Coca-Cola brazílska výrobňa Simoes. Okrem údolia Amazonky je súčasťou tohto územia 6 brazílskych provincií a jej celková rozloha činí 3 578 500 km². Jedná sa o územie, ktoré je trinásťkrát väčšie než India, aj keď počet jeho obyvateľov dosahuje necelé 1 % populácie Indie.
* Najnižšie položená výrobňa Coca-Cola sa nachádza v Holandsku. Vstup do výrobne Schiedam sa nachádza vo výške 2 cm nad hladinou mora.
* Prvými dvomi krajinami, kde bola po Spojených štátoch zavedená výroba Coca-Cola, boli Kuba a Panama.
* Reklamy Coca-Cola sa dostali na prvé miesta európskych a amerických hitparád. Skladba „First Time“ od Robina Becka sa objavila v európskych hitparádach, skladba „I'd Like to Teach the World to Sing“ sa dostala do americkej Top 10, v roku 1995 sa reklamná skladba Cherry Coke stala druhou najobľúbenejšou skladbou španielskej hitparády.
* Ak by všetka doposiaľ vyrobená Coca-Cola vytryskla z gejzíru „Old Faithful“ rýchlosťou 56 700 litrov za hodinu, trval by výtrysk 1689 rokov.
* Automat na Coca-Cola nápoje umiestnený v roku 1988 v hale moskovského Hotelu Meždunarodnaja bol prvým nápojovým automatom na trhu vtedajšieho Sovietskeho zväzu.
* Množstvo nápoja Coca-Cola predané vo fľaši prevýšilo množstvo rozlievané do pohárov prvýraz v roku 1928.
* Ak by Niagarským vodopádom pretekalo rýchlosťou 6,8 miliónov litrov nápoja za minútu celé množstvo doposiaľ vyrobeného nápoja Coca-Cola, trval by tento prietok dlhšie než jeden deň – presne by to bolo 38 hodín a 46 minút.
* V Južnej Afrike sa význam slova Coca-Cola, reklama ktorej býva umiestnená na taxíkoch, zhoduje v 11 miestnych dialektoch s významom slova „hello“.
* V lete roku 1995 nad prístavom v austrálskom Sydney si jeden mladý pár, venujúci sa paraglidingu, povedal šťastné áno pod paraglidingovým padákom ozdobeným emblémom Coca-Cola.
* Jedna z najväčších nástenných malieb v Ázii znázorňuje plechovku Coca-Cola s rozmermi 61x55 metrov. Ručne maľovaný obraz, realizácia ktorého trvala tri a pol mesiaca, sa nacházda na bočnej stene výrobne Coca-Cola Swire v Shatinu. Táto 18 poschodová budova je zároveň najvyššou výrobňou Coca-Cola na svete.
* Obľúbenosť výrobkov Coca-Cola dokazuje údaj, že len nápoja Coca-Cola sa na svete každý deň vypije 606 miliónov pohárov, tj. 143 miliónov litrov.
* Všetkých výrobkov Coca-Cola sa každý deň spolu vypije viac než 1 miliarda porcií. Znamená to, že v priemere na každého obyvateľa planéty pripadne 100 porcií výrobkov spoločnosti Coca-Cola. Znamená to tiez, že každú sekundu sa v rôznych kútoch sveta vypije naraz 10 000 porcií nápoja Coca-Cola.
* Štáty s najväčšou spotrebou nealkoholických nápojov, kde Coca-Cola je hlavným výrobcom na trhu, sú: Spojené štáty, Mexiko, Japonsko, Brazília, Nemecko, Čína, Veľká Británia, Španielsko, Kanada, Filipíny.
 
Autor: Xonic
 
Reklama